


Start
De vliegschool
​
Ik ben Pieter-Jan en welkom in mijn vliegschooltje! Ikzelf ben18 jaar actief in de luchtvaart, 9 jaar als vlieginstructeur. Ik heb vele duizenden uren gevlogen op sportvliegtuigen en (bijna) alles gezien en gedaan. Ik kan eerlijk zeggen dat het leren vliegen met een vliegtuig het zeker waard is.
Maar onderschat de opleiding tot piloot niet. Een sportvliegtuig heeft één motor, één piloot en geen back-up systemen. Het is de kennis en de vaardigheid van de piloot die het verschil maakt tijdens vlucht. En als er iets fout loopt, je hebt bijvoorbeeld een motorpanne, dan is het aan jou om de correcte procedure uit te voeren onder een heel hoge werkdruk.
De opleiding tot piloot is veeleisend maar het is tof om te doen. Ik ga jou alle middelen geven om succesvol te zijn.
​
Onze werkwijze is uniek in de kleine luchtvaartwereld
​
Een oefening tijdens vlucht uitleggen is geen simpele taak omdat de cockpit een slechte leeromgeving is. Alles gebeurd snel het is soms moeilijk om te volgen als student.
De commerciële luchtvaartwereld heeft dit probleem al vele jaren geleden opgelost waardoor de veiligheid immens toegenomen is. Als een lijnpiloot leert vliegen met een Airbus A320, dan gebeurd dit in een virtuele wereld, een simulator.
Alles voelt net echt aan, alles is een (bijna) perfect kopie van een echte vlucht. Maar nu kan je op pauze duwen, heb je tijd om alles uit te leggen.
In de kleine luchtvaart kunnen wij, spijtig genoeg, geen miljoenen investeren in een levensechte simulator. Maar de huidige technologie stelt ons wel in staat een virtuele wereld te gebruiken met hulp van een virtual reality bril.
Om de virtuele wereld te maken, hebben we met een 360° camera alle oefeningen gefilmd. Nu kan je in een virtuele cockpit zitten, rond kijken en alles om je heen zien gebeuren. Dit is een goede leeromgeving, de instructeur heeft tijd om alles uit te leggen en de student heeft tijd om de kennis te absorberen. Daarna kunnen we de nieuwe kennis toepassen tijdens de echte vlucht en alles perfectioneren.
Het gebruik van virtual cockpit training bespaart heel wat vlieguren. Want als instructeur verlies ik het meeste tijd met uitleg geven tijdens de vlucht. Dit gaat van jou een goede piloot maken en wordt de vliegopleiding goedkoper.
​
​​​​​​
.
De theorieopleiding
De theorie bestaat uit 9 vakken. De theorie wordt online gegeven via een live video conference in het Nederlands op maandagavond.
De les duurt 2 uur 30 min. Per vak moet je minstens 75% van de tijd aanwezig aan.
Per vak krijg je een progress test, ben je geslaagd voor alle progress testen dan mag je het theorie-examen aanvragen. Het theorie-examen blijft 2 jaar geldig. Binnen de 2 jaar moet je ook slagen voor het praktijkexamen. De theorieopleiding mag gegeven worden door een school die verschilt van de praktijkopleiding.
De praktijkopleiding
De praktijkopleiding bestaat uit: basis vliegen, landen en opstijgen, navigeren en (vele) noodprocedures.
Tijdens de opleiding zal je ook solo uren vliegen. Je vliegt, zonder instructeur aan boord, met het vliegtuig.
De kostprijs
De kostprijs voor de theoriecursus, via live video conference, is 880 euro inclusief toegang tot de PPL/LAPL e-boeken. De theorieopleiding bestaat uit 9 vakken, onderverdeeld in 31 sessies van 2 uur en 30 minuten. Je moet minstens 75% aanwezig zijn per vak.
Voor de theoriecursus moet je kunnen werken met een flight computer. Onze cursus gebruikt de Poolyes Aviat 617. Veel vliegscholen gebruiken de CRP-5 omdat deze goedkoper is, maar de Aviat 617 is het geld waard vanwege het gebruiksgemak en de nauwkeurigheid.
Voor de theorie heb je ook een plotter/protractor nodig en een meetlat met nautische mijl-aanduiding.
De theorie duurt 1 jaar, tijdens de schoolvakanties worden geen lessen georganiseerd.
De kostprijs voor de praktijktraining is afhankelijk van student tot student. Gemiddeld heeft een student, die regelmatig kan vliegen, 55/60 uur training nodig. De praktijk duurt, gemiddeld, 2 jaar. De kostprijs kan zeer uiteenlopend zijn voor de praktijkopleiding.
De kostprijs samengevat:
Theoriecursus (incl. e-boeken): 880 euro
Paperback PPL/LAPL boeken: price coming soon
Poolyes Aviat 617: 160 euro
Plotter/protractor: ~ 10 euro
Nautische mijl meetlat: ~ 10 euro
​
Huurprijs vliegtuig: price coming soon
Vlieginstructie per uur: 65 euro (incl. btw)
Virtual cockpit training per uur: 60 euro (incl. btw)
Video Flight Training Course, abbo 2 jaar voor studenten: 150 euro
Kneeboard: ~ 20 euro
Headset: ~ 300 euro (in het vliegtuig is er ook een headset aanwezig die je kan gebruiken)
Vliegkaart België: 19 euro (koop direct van NGI, zij maken de kaart)
Landingsgeld: afhankelijk welke vliegvelden we als bestemming nemen tijdens de opleiding.
Piloot worden, hoe begin je eraan?
Om een vliegtuig te mogen besturen heb je een vergunning nodig, bijvoorbeeld PPL of LAPL.
Op de vergunning heb je een klassebevoegdverklaring nodig, bijvoorbeeld een SEP (single engine piston) of MEP (multi-engine piston).
Daarnaast heb je nog een medische vergunning, de radiovergunning en een ELP (English language proficiency) assessment nodig.
​
De medische vergunning.
Voor je start aan de opleiding, is het een goed idee om eerst de medische vergunning
te behalen.Je kan de medische vergunning krijgen bij een luchtvaartgeneeskundige
arts of centrum.
Hier vind je de link voor dokters/centra in België.
Je mag ook naar een andere EASA dokter of centrum gaan in een ander
Europees land bijvoorbeeld.
PPL of LAPL
Je bent medisch geschikt om piloot te worden, kies je voor PPL of LAPL?
In de praktijk is er, voor de meeste piloten, weinig verschil tussen de PPL en LAPL. Er zijn natuurlijk verschillen. Met een PPL mag je wereldwijd met een Europees vliegtuig vliegen. Jij mag, bijvoorbeeld, in de Verenigde Staten vliegen met een Europees vliegtuig. De PPL is een vergunning erkend door ICAO (wereldwijde organisatie voor de luchtvaart), de LAPL is niet erkend door ICAO. Met een LAPL moet je binnen Europa blijven.
In de wetgeving staat dat een student LAPL minimum 30 uur vlieginstructie zal krijgen tegenover 45 uur voor de PPL. In de praktijk ga je minstens 55 a 60 uur nodig hebben ongeacht PPL of LAPL. En met een PPL kan je doorgroeien naar een CPL of ATPL (beroepspiloot), met een LAPL kan dit niet.
Maar de LAPL heeft één groot voordeel op de PPL. Voor een PPL heb je een klasse 2 medische vergunning nodig en voor een LAPL heb je, een minder strenge, klasse LAPL medische vergunning nodig. Voor het overgrote deel van de piloten is dit de beslissende factor. Mocht je kiezen voor de PPL, dan kan je de vergunning later laten omzetten naar LAPL mocht je geen klasse 2 medische vergunning kunnen behalen.
Nog een laatste groot verschil tussen de vergunningen. Als je kiest voor de LAPL moet je na het behalen van de vergunning nog 10 uur vliegen als pilot-in-command voor je passagiers mag meenemen. ​​​​​
De theorie en de praktijk
Je hebt de keuze gemaakt tussen de PPL en LAPL en je start de opleiding. De opleiding bestaat uit gedeelte theorie en praktijk. Je mag zelf kiezen of je start met de theorie of met de praktijk. Het is een goed idee om eerst een tweetal lesvluchten te doen. En daarna, als het nog steeds iets is wat je wilt doen, te starten met de theorie.
In het beste geval kan je de theorie en de praktijk tegelijk volgen. Wij geven de theorie één maal per week ‘s avonds via een online klas, waardoor het eenvoudiger te combineren valt met de praktijklessen.
​
Maar het kan je veel vlieguren kosten als je start met de praktijk maar geen tijd genoeg hebt om te vliegen, waardoor er veel tijd valt tussen de lesvluchten.
Sommige studenten kunnen 90+ uur nodig hebben om de opleiding te voltooien omdat we heel veel moeten herhalen. Het kost veel geld en het is ook niet goed voor het leerproces. Bij onze vliegschool kunnen we het aantal gevlogen uren wel beperken door gebruik te maken van virtual cockpit training.
De theorie en de praktijk worden apart van elkaar gezien. Dus je mag de theorie volgen in een vliegschool in Spanje en de praktijk in een vliegschool in Polen. Je kan het theorie-examen afleggen in Brussel en het praktijkexamen, bijvoorbeeld, in Polen. Maar er moet één staat zijn die je dossier beheert. Jij mag zelf die staat kiezen. Mocht je, bijvoorbeeld, wonen in Italië dan kan je als Belg je dossier laten beheren door de Italiaanse civil aviation authority.
